Symbolisch Bloemschikken 2018 Symbolisch Bloemschikken 2018
Tweede lijdenszondag - 25 februari 2018
De drie stammetjes staan symbool voor Jezus, Mozes en Elia
De witte bloemen verbeelden de Elia-brem,
Elia verschool en sliep onder een witte brem struik.
De klimop staat symbool voor Gods trouw en verbondenheid.

Derde lijdenszondag - 4 maart 2018
De woede van Jezus die ontstaat als hij in de tempel komt en de chaos daar ziet is terug te brengen op de 10 Geboden van het Verbond door God aan Mozes gegeven. In Exodus 20: 1-17 luidt het vierde gebod: “Houd de Sjabbat in ere”. Het accent in de schikking ligt daarom op de 10 geboden.
Er is een driehoek gemaakt met 10 stukjes berkenstam, voor elk gebod één. Op de bovenkant worden mos en crocusbolletjes geplaatst om als het ware een nieuwe schepping zichtbaar te maken. Paulus schrijft over nieuw leven dat ontstaat als er in het eigen leven wordt opgeruimd en er ruimte is voor stilte. Stilte om te zoeken naar en ontmoeten met God. In het hart, gezien als huis van God, wordt eer en lof gebracht, houd de Sjabbat in ere.
Vierde lijdenszondag - 11 maart 2018
Wonderbare spijziging
Het loof van de bloembollen is alleen nog te zien - de diepere betekenis van het wonder is nog niet zichtbaar...
Vijfde lijdenszondag 18 maart 2018
Ik zeg U, indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij op zichzelf maar indien zij sterft brengt zij veel vrucht voort.
De berkenstammetjes verbeelden de luisterende menigte. De pluimen staan voor de korenaren. De geknakte aren wijzen naar de aanwezigheid van Jezus, als het brood dat gebroken wordt, en verwijst naar het lijden dat Jezus tegemoet gaat. Op de aarde liggen graankorrels omdat het graan eerst moet sterven voor het vrucht kan dragen.

Palmzondag - 25 maart 2018