Nieuwsbrief 5 Nieuwsbrief 5
Afscheidsdienst Jaap van der List
Jaap: “Ik heb een mooi leven gehad

Op zondag 15 maart is hij ons voorgegaan. Hij verlangde naar gene zijde en heeft zijn rust gekregen.
Voor vele van ons is Jaap bekend als de vriendelijke reformwinkelier van het Callunaplein en als de sociale man die kerkte in Dieren en Spankeren.
Hij zong graag met het mannenkoor en was ook van de partij bij het koor van de Paulusmusical.
Ook was hij onmisbaar bij de bazaar en kerkenmarkt. Een helpende hand bood hij immers graag waar hij maar kon.
Onnodig om te zeggen dat zijn naasten hem dus zal gaan missen.
In besloten kring is Jaap van der List donderdag 19 maart begraven naast de Petruskerk.
Omdat deze uitvaart door de omstandigheden anders was dan anders hoopt de familie later in de tijd nog een dankdienst te plannen.
Want het is goed ook in breder verband hem samen te gedenken, op de manier waarop Jaap van der List het bij leven had aangegeven.

Omzien naar elkaar
Altijd, maar zeker in deze tijd, is het belangrijk dat we omzien naar elkaar. Vooral ouderen en zwakkeren kunnen het nu moeilijk hebben.
Daarom een oproep om in uw omgeving (binnen en buiten de kerkelijke gemeente) te kijken wie evt. hulp zou kunnen gebruiken en daarmee (telefonisch) contact te leggen.
Misschien kunt u boodschappen doen voor hen, eten klaarmaken of een goed (telefonisch) gesprek hebben met hen.
In de bijlage zit een brief die u evt. bij mensen in de bus kunt doen.
Onze pastorale team zal ook in contact blijven met ouderen en zwakkeren in onze gemeente en hen regelmatig telefonisch spreken, voor zover dat gewenst en noodzakelijk is.
Omzien naar elkaar, daar gaat het nu om. Of zoals koning Willem Alexander vanavond zei: “Het coronavirus kunnen we niet stoppen, het eenzaamheidsvirus wel”.

Telefonisch spreekuur: de Quikerie is bereikbaar
Wie om een (pastoraal) gesprek verlegen zit, die mag “de Quikerie” bellen.
Tegenwoordig is ons huis dagelijks op volle sterkte: geen schooluren, geen studie en thuiswerken brengt ons als één vrouw en vier mannen samen.
Als ik dus even niet opneem, kunt u een andere stem aan de lijn krijgen.
Maar allemaal houden we van een praatje: 0575-567778. Tot horens.

In de media worden ook andere telefoonlijnen genoemd: ik geef ze hierbij aan u door:
1. Kerken, christelijke organisaties en de ChristenUnie en de SGP hebben in nauw contact met de overheid een website met telefoonlijn opgezet: 0800-1322 (www.nietalleen.nl ).
Men wil “vraag en aanbod” graag aan elkaar koppelen.
2. Het Rode Kruis heeft ook een hulplijn voor advies of een luisterend oor: 070-4455888
3. Omroep Max is ook actief voor ouderen: hun luisterlijn is te bereiken via 0900-0767.
4. MVT (Mantelzorg en Vrijwillige Thuishulp ), Stichting STOER, NIO (Netwerk Informele Ondersteuning), Radar Uitvoering Oost en de gemeenten Rheden en Rozendaal starten met het inrichten van een tijdelijk centraal Steunpunt Coronahulp.
Aanleiding zijn de maatregelen die zijn ingesteld vanwege het coronavirus.
Veel inwoners hebben nu extra ondersteuning nodig, anderen willen juist graag helpen.
Het Steunpunt Coronahulp start maandag 23 maart en helpt vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
Inwoners die extra ondersteuning kunnen gebruiken of deze juist bieden, kunnen vanaf maandag 23 maart op werkdagen tussen 09.30 en 15.00 uur bellen naar 026 – 370 70 70.
Het gaat om bijvoorbeeld hulp bij het boodschappen doen, de hond uitlaten of gewoon het maken van een praatje via de telefoon.
Het Steunpunt Coronahulp wil op deze manier vraag en aanbod bij elkaar brengen.
Naast inwoners kunnen ook vrijwilligersorganisaties, bewonersinitiatieven en andere samenwerkingspartners van dit punt gebruik maken.
De deelnemende organisaties stellen mensen en middelen beschikbaar om het centraal steunpunt de komende periode te bemannen.
Hoe lang het steunpunt zijn werk blijft doen hangt af van het vervolg op de tot nu toe genomen maatregelen.

Houd contact met elkaar
Juist in deze periode is het belangrijk om goed contact te houden met elkaar.
Wij proberen dat te doen door middel van deze nieuwsbrieven.
Maar helaas kan niet iedereen deze mailtjes ontvangen.
Kent u iemand die ze ook zou willen ontvangen, meldt dat dan via herv.gemeentespankeren@ziggo.nl en wij zetten die persoon op onze verzendlijst.
Bij mensen die geen internet hebben, kunt u een kopie in de brievenbus doen.

Tot slot
Wist u dat vanmorgen op meer dan 154 radiozenders op het zelfde tijdstip het lied “You will never walk alone” klonk?
Dat is een bemoedigende actie en een even bemoedigend idee.

Namens de kerkenraad,
Ds. J.B. Quik-Verweij (predikant)
Fred Haandrikman (voorzitter/beleidsouderling)

Hervormde gemeente Spankeren, Laag-Soeren en Dieren N-O