verhalen verhalen

BV van Verhalen over Jozef : Noodlot en Fortuin

De BV van verhalen speelt in op het thema van de internationale Wereldverteldag ‘ Noodlot en Fortuin’ . De BV gebruikt het bijbelverhaal over Jozef om in te gaan op dit wereldthema. In de Petruskerk in Spankeren komt Jozef weer tot leven op zondagavond 10 maart om 19.00 uur.

Jozef, alweer Jozef? Die is toch zo bekend van die put, die mantel en de farao en dan ook nog die musical? Ik hoor het u denken. Klopt ook helemaal. Maar als we kijken naar het thema van de Wereldvertelddag: Noodlot en Fortuin dan is er nog genoeg te melden. De BV probeert het verhaal van Jozef vanuit een andere hoek te bekijken: hoe zouden u en ik gereageerd hebben. Noodlot en Fortuin is immers van alle tijden.

Verhalenvertellers uit het hele land zullen op woensdag 20 maart verhalen vertellen rondom het thema Noodlot en Fortuin. Hiermee sluiten ze aan bij het thema van (World Storytelling Day) en proberen ze meer bekendheid te geven aan vertellen als podiumkunst. Daarom brengen veel vertellers op Wereldverteldag hun verhalen gratis ten gehore.

Verhalen vertellen is een oeroude vaardigheid die de laatste jaren weer volop in de belangstelling staat – toegepast in bedrijfsleven en zorg, of als relatief onbekende podiumkunst. Door het directe contact met het publiek en de mimiek en gebaren van de verteller komt een verhaal tot leven. Of het nu gaat om een bijbelverhaal, een oude legende, een romantisch sprookje of een literair verhaal: een verhalenverteller geeft het door op een manier die mensen raakt.

De BV van Verhalen probeert ook u te raken met haar verhalen: ieder van ons kruipt in de huid van een personage uit het verhaal van Jozef. Wie had u willen zijn en waarom?
Daarover praten we graag met u na tijdens een kopje koffie na de voorstelling.

Momenteel bestaat de BVvanVerhalen uit Roelof Lanting, Angelique de Coo-Weststrate, Tineke van Middelkoop-Mintjes, Joke Quik-Verweij, Frans Ort en Nico Visser. Wij streven ernaar vier maal per jaar op een zondagavond een serie te vertellen. Wij gebruiken hiervoor de Ontmoetingskerk, de Petruskerk of een andere locatie. Het geheel duurt meestal een uurtje en daarop aansluitend drinken we met elkaar koffie om na te praten.