Veertigdagentijd 2019 Veertigdagentijd 2019
Eerste Lijdenszondag - 9 maart 2019

De 8 flesjes, bekleed met riet, zijn geplaatst in een cirkel die symbool staat voor de aarde. Het getal 8 verwijst naar de 8e dag, ook wel de opstandingsdag genoemd, waarop weer een nieuwe week begint. Het getal staat voor een nieuw begin.
Het, door het riet, in de flesjes zichtbare water verwijst naar nieuw leven.
Het riet is een teken van buigzaamheid, meeleven.

De flesjes zijn onderling verbonden door klimopranken en vormen samen een krans van solidariteit.

Tweede Lijdenszondag - 17 maart 2019

De flessen zijn geplaatst in de vorm van een Grieks kruis met vier armen die elkaar in het midden kruisen. De Griekse letter chi, de 22ste letter van het oud-Griekse alfabet, heeft die vorm. Het is de eerste letter van het woord Christus, een van de namen van Jezus.
De lezingen gaan over de verheerlijking van Jezus op de berg en de moeilijke weg die Jezus moet gaan.
In de flessen staan de bloemen van de Helleborus. Die bloeit als er sneeuw ligt en het vriest. Een hoopvolle bloei als lichtpuntjes in een koude periode.
De uitbottende lentetakken groeien in het midden van het kruis.

Derde Lijdenszondag - 24 maart 2019

Vierde lijdenszondag - 31 maart 2019